مقالات

راهکارهای افزایش بهره‌وری ناوگان حمل و نقل

راهکارهای افزایش بهره‌وری ناوگان حمل و نقل

مدیریت ناوگان حمل و نقل بسیار دشوار است، از مدیریت هزینه‌ها گرفته تا کنترل کارکنان. تمامی این امور باید به طور کاملاً دقیقی انجام شود تا ناوگان حمل و نقل، کارایی درستی داشته باشد. مدیران ناوگان برای افزایش بهره‌وری این سیستم باید راهکارهایی را اتخاذ کنند و بهتر است این راهکارها، با بهره گیری از روش‌های نوین و هوشمند طرح شوند. مدیریت با روش قدیمی، بسیاری از عملیات‌های این ناوگان را کند کرده است. اما می‌توان با استفاده از برخی نرم افزارها و روش‌های نوین، فرایندهای مربوط به این حوزه را تسریع نمود. در عصر اینترنت، استفاده از روش‌های قدیمی پاسخگو نیازهای جامعه نیست. راهکارهای مختلفی برای افزایش بهره‌وری در ناوگان حمل‌ونقل وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

بهبود کارایی ناوگان

موفقیت بسیاری از کسب و کارها، به ناوگان حمل و نقل بستگی دارد. در صورت افزایش و بهبود بهره‌وری ناوگان حمل و نقل، کسب و کارها می‌توانند سود بیشتری کسب کنند. اما به دلیل استفاده از روش‌های قدیمی، این ناوگان هم اکنون کارآمد نیست و نیاز به استفاده از روش‌های نوآورانه دارد. برای مثال استفاده از کاغذ، یکی از همین روش‌های قدیمی است که باعث کاهش کارایی ناوگان حمل و نقل می‌شود. بهره‌گیری از نرم افزارهای نوین به افزایش کارایی ناوگان کمک می‌کند. مدیران ناوگان می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزارها، داده‌ها را مرتب و سازماندهی کنند. روش‌های نوین و فناورانه، کارایی ناوگان حمل و نقل را به حداکثر می‌رسانند.
در ادامه، ۶ راهکار برای افزایش بهره وری ناوگان حمل و نقل را بررسی خواهیم کرد:

نرم‌افزار مدیریت ناوگان

ناوگان حمل و نقل برای بهبود کارایی، نیازمند فناوری‌های مدرن است. روش‌های نوآورانه و فناورانه، به کارایی ناوگان کمک می‌کند. استفاده از نرم افزارهای مدیریت ناوگان به پیشرفت و ارتقای کارآیی ناوگان حمل و نقل می‌کند. سازماندهی داده‌ها با روش‌های ثبت سنتی، مشکلات فراوان به همراه دارد. نرم‌افزار مدیریت ناوگان مزایای فراوانی دارد که یکی از آن‌ها، ارتباط دائم با مدیران و مشخص کردن اهداف ناوگان می‌باشد. ثبت لحظه‌ای اطلاعات و گزارش‌های لحظه‌ای از دیگر مزایای استفاده از نرم‌افزار مدیریت ناوگان است. این نرم‌افزار می‌تواند اطلاعات را کمی‌سازی کند. نرم‌افزار مدیریت ناوگان برای صفحه جویی در وقت و هزینه در ناوگان حمل و نقل بسیار مفید است و ثبت داده‌ها را برای افراد آسان‌تر می‌کند.

اپلیکیشن تلفن همراه

یکی دیگر از روش‌های بهبود کارایی ناوگان حمل و نقل، استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه می‌باشد. با استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه، برقراری ارتباط با افراد تیم تسهیل می‌شود. این نرم‌افزارها می‌توانند برقراری ارتباط را برای افراد آسان کند و کارایی ناوگان حمل و نقل را بهبود ببخشند. با اپلیکیشن‌های تلفن همراه هوشمند می‌توان با اعضای تیم و کارکنان ناوگان به صورت لحظه‌ای و بسیار آسان ارتباط برقرار کرد. یکی از مزایای این دسته از اپلیکیشن‌ها، دسترسی به وضعیت لحظه‌ای خودروها و موقعیت‌های مکانی آن‌هاست. مدیران ناوگان می‌توانند در هر لحظه به اطلاعات مورد نیاز خود در سطح جاده‌ها دسترسی داشته باشند.

ورود داده‌ها به صورت اتوماتیک

از دیگر روش‌های بهبود کارایی ناوگان حمل و نقل می‌توان به ورود داده‌ها به روش اتوماتیک اشاره نمود. ورود داده‌ها به‌صورت دستی، نیازمند صرف زمان و هزینه بسیاری دارد. ثبت اطلاعات، وارد کردن سفارش‌ها، انواع داده‌ها، هزینه‌ها و دیگر جزئیات به صورت دستی بسیار دشوار است و نمای کلی از فرایند‌ها را به شما نشان نمی‌دهد. با استفاده از نرم افزارهای مدیریت ناوگان، شما می‌توانید در زمان صرفه جویی کنید و ورود اطلاعات را با روش اتوماتیک انجام دهید. در این روش، داده‌ها به صورت لحظه‌ای به روزرسانی می‌شوند و دسترسی به داده‌ها به صورت یکپارچه امکان‌پذیر می‌باشد. این نرم‌افزارها می‌توانند زمان مورد نیاز برای ثبت داده‌ها را کاهش دهند و دسترسی به گزارش‌های لحظه‌ای را ساده‌تر کنند. قابلیت گزارش لحظه‌ای در این سیستم، عملکرد ناوگان را به صورت دقیق به مدیران اطلاع می‌دهد.

راهکارهای عملی برای تسهیل فرایند تعمیر و نگهداری ناوگان

ناوگان حمل و نقل، نیازمند تعمیر و نگهداری است. وسایل نقلیه به صورت سالانه، نیازمند تعمیر و سرویس می‌باشد. استفاده از روش‌های قدیمی و کاغذ بازی‌های وقت گیر، هزینه‌های بسیار زیادی را به شرکت تحمیل می‌کند. همچنین به دلیل استفاده از فرآیندهای قدیمی، وسایل نقلیه زمان بسیار طولانی‌تری در تعمیرگاه‌ها باقی می‌مانند.مدیران می‌توانند با استفاده از یک سیستم پیشرفته و کارآمد درخواست تعمیر و نگهداری وسایل را به سرعت انجام دهند و با سرویس مرتب دستگاه‌ها و وسایل از بروز خرابی طولانی مدت جلوگیری کنند. مدیران ناوگان حمل و نقل می‌توانند سفارش‌های بیشتری را ثبت کنند و زمان کمتری را به تعمیرات وسایل نقلیه اختصاص دهند. برای افزایش بهره وری در ناوگان حمل و نقل، نیازمند تهیه وسایل یا خودروهای جدید نیستید، بلکه می‌توانید با سرویس منظم و نگهداری بهینه وسایل نقلیه کالایی ناوگان حمل و نقل خود را به حداکثر برسانید. ارتباط مداوم و موثر بین تمامی افراد در ناوگان می‌تواند زمان انجام این عملیات‌ها را سرعت ببخشد.

پیگیری مستمر سفارش‌ها

پیگیری مستمر سفارش‌ها، یکی دیگر از روش‌های بهبود کارایی ناوگان می‌باشد. با تحلیل سفارش‌های گذشته و خدمات می‌توانید برای افزایش بهره وری ناوگان در آینده تصمیمات بهتری بگیرید. نرم‌افزار مدیریت ناوگان می‌تواند جزئیات مربوط به تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه در زمان‌های مختلف را سازماندهی کند و پرونده‌های کامل آن‌ها را در هر لحظه به مدیران ناوگان انتقال دهد. مدیران می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزار، سوابق تعمیرات و خدمات مربوط به سرویس وسایل نقلیه‌ای ناوگان را در هر لحظه بررسی کنند و برنامه توسعه ناوگان را با توجه به این دسته از داده تهیه و تدوین کنند.

راهکارهایی برای کاهش هزینه مالکیت ناوگان

مدیریت بودجه در ناوگان حمل و نقل می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. مدیریت هزینه‌ها و مدیریت زمان یکی از مهمترین مسائل در بهبود بهره وری ناوگان حمل و نقل می‌باشد. با وارد کردن درست داده‌ها می‌توان هزینه‌ها را به صورت دقیق مشخص کرد و زمان را مدیریت نمود.
روش‌های قدیمی و دستی ثبت داده‌ها، احتمال خطا بسیاری وجود دارد و با وارد کردن اطلاعات نادرست هزینه‌های ناوگان افزایش می‌یابد. با استفاده از یک نرم‌افزار مدیریت ناوگان می‌توان تمامی هزینه‌ها را دقیق و با دقت بالا ثبت کرد. ثبت اطلاعات و داده‌های دقیق، به برنامه ریزی مناسب برای مدیریت ناوگان کمک می‌کند. برای مدیریت هوشمندانه ناوگان باید هزینه‌ها را مدیریت کرد، بدیهی است استفاده نامناسب و نادرست از بودجه تعیین شده به افزایش ضرر و زیان منجر خواهد شد.

سخن آخر

تصمیمات مدیریتی درست منجر به افزایش بهره‌وری و کارایی ناوگان حمل و نقل می‌شوند. استفاده از روش‌های نوین و فناورانه به تصمیم گیری درست مدیران کمک می‌کنند. ثبت اطلاعات دقیق، تدوین برنامه هوشمندانه برای مدیریت ناوگان را تسهیل می‌کند. استفاده از اپلیکیشن‌های به روز و نرم افزارهای جامع، اطلاعات کامل و دقیقی را به مدیران ارائه می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا به تمامی اطلاعات، دسترسی لحظه‌ای داشته باشند. برای مثال انجام رفتارهای نادرست یک راننده بر کیفیت ناوگان تاثیر مستقیمی دارد و استفاده از این ابزارهای هوشمند کمک می‌کند تا علاوه بر حفظ کیفیت و ایمنی وسایل، از صرف هزینه‌های بی‌مورد در رابطه با خدمات و تعمیرات جلوگیری نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *