مقالات

راهکار های کاهش هزینه‌های ناوگان حمل و نقل

یکی از چالش‌های مدیران ناوگان، کاهش هزینه‌های ناوگان حمل و نقل می‌باشد. زمانی که هزینه‌های خارجی افزایش می‌یابد، مدیریت ناوگان با مشکلات فراوانی روبرو می‌شود. مدیریت نادرست بودجه، خسارات گسترده‌ای را به شرکت واردمی‌کند. مدیران باید با استفاده از ابزارهای هوشمند و راهکارهای مناسب، بهره‌وری را افزایش دهند و هزینه‌های ناوگان را تا حد امکان کاهش دهند.

کنترل هزینه‌ها با استفاده از راهکارهای مناسب

تورم و افزایش قیمت سوخت، بر مدیریت ناوگان تاثیر مخربی گذاشته است. بسیاری از مدیران برای جبران این دسته از هزینه‌ها، قیمت‌های مربوط به ارائه خدمات حمل و نقل را افزایش داده‌اند. اما این افزایش هزینه، راهکار نامناسبی است و مشتریان زیادی به دلیل این افزایش قیمت، از ادامه همکاری با شرکت‌ها منصرف شده‌اند. افزایش قیمت‌ها، راه حل موقتی برای جبران هزینه ها می‌باشد که در آخر، نه تنها به سود نمی‌انجامد، بلکه منجر ضرر و زیان گسترده شرکت می‌شود و مشتریان، دیگر تمایلی به دریافت خدمت از این شرکت‌ها نخواهند داشت. مدیران ناوگان باید از راهکارهای مناسب برای کاهش هزینه‌ها استفاده کنند و هزینه‌های عملیاتی خود را از راه‌های گوناگون مدیریت کنند.
در ادامه، برخی از راهکارهای کاهش هزینه ناوگان حمل و نقل را بررسی خواهیم کرد:

کاهش هزینه‌های مربوط به تعمیرات وسایل نقلیه

یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش هزینه‌های ناوگان حمل و نقل، سرویس مرتب وسایل نقلیه می‌باشد. هزینه‌های تعمیرات بسیار بالا هستند و همچنین زمان مورد نیاز برای انجام تعمیرات خودروها بسیار طولانی می‌باشد. ممکن است بر اثر مدیریت نامناسب، خودرو تا مدت‌ها در تعمیرگاه باقی بماند و هزینه بسیاری به شرکت تحمیل کند. مدیران ناوگان باید قبل از بروز مشکل فنی و خرابی، وسایل نقلیه را برای سرویس به تعمیرگاه ارسال کنند و هزینه‌های تعمیرات را به حداقل برسانند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار مدیریت ناوگان، پیش از بروز اختلال در خودرو، نگهداری پیشگیرانه انجام دهند. همچنین، با استفاده از ردیاب خودرو می‌تواند بر عملکرد راننده‌ها نظارت داشته باشند تا در صورت عملکرد نادرست و وارد کردن خسارت به وسیله نقلیه به آن‌ها هشدار دهند. مدیران ناوگان می‌توانند با آموزش رانندگان، کارایی خودروها را افزایش دهند. برای مثال عواملی مانند سرعت، تعداد دفعات ترمز، نحوه رانندگی بر عملکرد خودرو‌ها تاثیر می‌گذارد. در صورتی که راننده به صورت نادرست از خودرو استفاده کند، هزینه‌های مربوطه افزایش می‌یابد. روش‌های سنتی منجر افزایش هزینه‌های مربوط به تعمیرات و زمان‌بر بودن آن شده است. نرم‌افزار‌های هوشمند می‌توانند هزینه‌ها را به حداقل کاهش دهند. انجام منظم سرویس خودروها به جلوگیری از بروز اختلالات جدی و افزایش هزینه‌های مربوطه جلوگیری می‌کند.

کاهش هزینه‌های مربوط به سوخت وسایل نقلیه

مدیریت مصرف بهینه سوخت، از چالش‌برانگیزترین مسائل مربوط به هزینه‌های ناوگان می‌باشد. افزایش مصرف سوخت، منجر به افزایش ضرر و زیان ناوگان و آسیب خودرو می‌شود. ارزیابی مصرف سوخت، اهمیت فراوانی دارد. برای مثال، ممکن است خودرویی در گذشته، مصرف سوخت بیشتری نسبت به حال داشته باشد که در این صورت آن خودرو مشکل فنی دارد و باید بازرسی شود تا از خرابی و خسارت بیشتر جلوگیری شود. یا ممکن است تغییر مصرف سوخت در نتیجه تغییر رفتار راننده اتفاق افتاده باشد. همانطور که گفته شد، عواملی مانند شتاب، تعداد ترمز و رانندگی نادرست مصرف سوخت را افزایش می‌دهند. مدیران ناوگان با استفاده از ابزارهای هوشمند می‌توانند نظارت دقیقی بر مصرف سوخت وسایل نقلیه داشته باشند. آن‌ها می‌توانند با مدیریت مصرف بهینه سوخت و آموزش رانندگان، هزینه‌های مربوط به این حوزه را کاهش دهند.

تشخیص زمان مناسب جایگزینی وسایل نقلیه

گاهی اوقات، مدیران ناوگان نیاز دارند تا وسایل نقلیه جدید را جایگزین خودروهای فرسوده کنند. زیرا خودروهای فرسوده مصرف سوخت بالایی دارند، آلودگی محیط زیستی بیشتری ایجاد می‌کنند و هزینه‌های تعمیرات آن‌ها به صرفه نیست. همچنین، ممکن است طی مسیر دچار مشکل فنی بشوند و به بار خسارت وارد کنند. استفاده از خودروهای فرسوده منجر به کاهش رضایت مشتری می‌شود. مدیران و ناوگان باید با ارزیابی مصرف سوخت سالانه خودروها و هزینه‌های تعمیرات نسبت به جایگزینی خودروهای فرسوده با وسایل نقلیه نو و کارآمد اقدام کنند. ابزار‌هایی مانند نرم افزارهای مدیریت ناوگان می‌توانند تمامی اطلاعات را به صورت یکپارچه و یکجا به مدیران ارائه دهند و آن‌ها با بررسی این اطلاعات، تصمیم گیری درست‌تری خواهند داشت. در صورتی که جایگزینی خودرو نسبت به هزینه‌های مربوط به سوخت و تعمیرات به صرفه باشد، مدیران باید در حداقل زمان ممکن نسبت به جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای به‌روز اقدام کنند.

ورود اطلاعات به صورت اتوماتیک

روش‌های سنتی و دستی، نیازمند زمان طولانی‌تری برای ورود اطلاعات هستند. استفاده از ابزارهای نوین، به جلوگیری از اتلاف وقت و صرفه جویی در زمان منجر می‌شود. همچنین، مدیران می‌توانند با استفاده از این ابزارها به گزارش‌های دقیق و یکپارچه دسترسی پیدا کنند و تصمیم‌های بهتری برای ناوگان اتخاذ کند. تنها با چند کلیک ساده، تمامی گزارش‌ها و جزئیات مربوط به فرآیند حمل و نقل و مدیریت ناوگان قابل مشاهده می‌باشد. در صورتی که در روش‌های سنتی، ممکن است برخی از اطلاعات حذف شوند و یا نادیده گرفته شوند. استفاده از این نرم‌افزار‌ها باعث می‌شود تا مدیران هزینه‌های مربوط به خرید کاغذ و نگهداری اطلاعات به صورت سنتی را به طور کامل حذف کنند.

کاهش هزینه‌های مربوط به مطالبات بیمه‌ای

مدیریت هزینه‌های مربوط به خسارت بیمه مانند تعمیرات وسایل نقلیه هنگام خسارت فیزیکی، غرامت کارگران در نتیجه تصادف وسیله نقلیه و یا ادعای صدمات بدنی شخص ثالث در اثر تصادف وسایل نقلیه مهم است. مدیران ناوگان می‌توانند با استفاده از فناوری‌های مربوط به این حوزه از بروز چنین مسائلی جلوگیری کند. برای مثال، آن‌ها می‌توانند با نصب دوربین‌های مداربسته و یا استفاده از ویدیو‌های ضبط شده، هزینه‌های مربوط به مطالبات بیمه را کنترل کنند.

جی پی اس برای کاهش هزینه‌های مربوط به ارسال بار

استفاده از ابزار جی پی اس می‌تواند در زمان و هزینه‌های وارده به شرکت صرفه جویی کند. این ابزار به مدیران کمک می‌کند تا مسیر‌های بهتر برای حمل بار را شناسایی کنند. همچنین، ردیاب خودرو به آن‌ها کمک می‌کند تا مکان دقیق خودرو و نحوه رفتار رانندگان را ارزیابی کنند.

سخن آخر

مدیران ناوگان می‌توانند با بهره‌گیری از ابزارهای هوشمند مدیریتی، رقبای خود را کنار بزنند و بهره‌وری شرکت خود را افزایش دهند. نرم‌افزار یکپارچه مدیریت ناوگان، فناوری جی پی اس، دیسپاچینگ و غیره از ابزارهایی هستند که به کاهش هزینه‌های ناوگان حمل و نقل و افزایش بهره وری کمک می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *