مقالات

کاربرد جی پی اس در ناوگان حمل و نقل

کاربرد جی پی اس در ناوگان حمل و نقل

تحویل به موقع و جلوگیری از آسیب دیدگی کالاها، یکی از چالش‌های مهم ناوگان حمل و نقل است. امروزه، ناوگان حمل و نقل به یکی از پرکاربردترین صنایع تبدیل شده است و بسیاری از صنایع دیگر به این ناوگان وابسته‌اند. در گذشته، جا به جایی کالاها از مکانی به مکان دیگر با وجود روش‌های دستی و سنتی بسیار چالش برانگیز بوده و همواره، مدیریت ناوگان را با اختلال مواجه کرده است. اما روش‌های جدید از بروز اختلال در این ناوگان جلوگیری می‌کنند. یکی از سیستم‌هایی که با استفاده از آن، مدیران ناوگان می‌توانند به حداکثر بهره‌وری برسند، سیستم ردیاب خودرو یا جی پی اس می‌باشد. GPS کمک می‌کند تا کالاها با سرعت و کیفیت بهتری به مقصد خود برسند. مدیران ناوگان با استفاده از اطلاعات ارسال شده توسط جی پی اس می‌توانند بر فرآیند حمل و نقل و تحویل بار نظارت کامل داشته باشند. فواید استفاده از جی پی اس در ناوگان حمل و نقل، ثبت اطلاعاتی مانند میزان سرویس دهی، زمان بارگیری و تحویل، رفتار راننده، موقعیت لحظه‌ای خودرو، میزان توقف و مشکلات مربوط در طی مسیر حمل کالا می‌باشد. مدیران ناوگان می‌توانند با بهره‌گیری از ردیاب خودرو، اکثر مشکلات موجود در این حوزه را برطرف کنند و در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنند. با بهره گیری از این ابزار می‌توان بر نحوه ارائه خدمت به مشتریان نظارت کامل داشت. مدیران ناوگان می‌توانند با استفاده از این فناوری از مبدا تا مقصد بر موقعیت مکانی خودرو، رفتار راننده، سرعت حرکت ماشین و غیره به طور لحظه‌ای اطلاع یابند.

پیگیری محموله‌ها با استفاده از فناوری GPS

پس از انقلاب صنعتی، ناوگان حمل و نقل در تمام دنیا گسترش پیدا کرد و امروزه، این صنعت رونق بیشتری گرفته است. می‌توان گفت، اکثر صنایع بر ناوگان حمل و نقل متکی هستند و افزایش بهره‌وری در این ناوگان به رشد و بهبود عملکرد صنایع دیگر منجر می‌شود. مدیریت دقیق و نظارت کامل بر فرآیند حمل و نقل، یکی از چالش‌های مدیران این صنعت می‌باشد. مدیران ناوگان باید با استفاده از فناوری‌های نوین، نظیر جی پی اس بهره‌وری ناوگان را افزایش دهند. آن‌ها می‌توانند در هر لحظه، بر عملکرد تمامی رانندگان و کارمندان خود نظارت داشته باشند، تا تصمیم گیری آگاهانه‌تری انجام دهد. جی پی اس، هم اکنون ابزاری کارآمد در ناوگان حمل و نقل به شمار می‌رود. مدیران ناوگان حمل و نقل با استفاده از جی پی اس می‌توانند تمامی جزئیات مربوط به فرایندهای حمل کالا از مبدا تا مقصد را رهگیری کنند و با توجه به این موارد، برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام دهند. استفاده از جی پی اس می‌تواند به مدیران ناوگان برای بهبود کیفیت خدمات کمک کند. گزارش لحظه‌ای از وضعیت خودرو و رفتار رانندگان برای مدیران اهمیت فراوانی دارد و تصمیم گیری را برای آن‌ها تسهیل می‌کند. آن‌ها می‌توانند هنگام بروز اختلال طی مسیر انتقال کالا با تصمیم گیری درست از بروز آسیب‌های بیشتر و افزایش هزینه ناوگان جلوگیری کند. جی پی اس می‌تواند به مدیران برای کاهش زمان و هزینه‌های وارده به شرکت کمک کند. ایمنی بار با استفاده از این ابزار حفظ می‌شود و همچنین مشتریان با آگاهی از موقعیت لحظه‌ای کالا، اطمینان خاطر بیشتری پیدا می‌کنند.

ضرورت استفاده از جی پی اس در ناوگان حمل و نقل

به کارگیری ردیاب در ناوگان حمل و نقل، منجر به افزایش بهره وری در این صنعت می‌شود. تمامی کسانی که با کالاها در ارتباط هستند، مانند صاحبان کالا، شرکت‌های حمل و نقل، مالک خودرو و یا گیرنده کالا می‌توانند با استفاده از این سیستم از موقعیت لحظه‌ای کالاهای خود اطلاع یابند. همچنین، استفاده از ابزارهای هوشمند در ناوگان، رضایت‌مندی مشتری را افزایش می‌دهند و در این صورت، آن‌ها به مشتریان دائم شما تبدیل خواهند شد.

مزایای نصب جی پی اس در خودرو‌ها در ناوگان حمل و نقل

از مهمترین مزایای نصب ردیاب در خودرو‌ها می‌توان به اطلاع از وضعیت کالا در طی مسیر اشاره کرد. همچنین، با بررسی مسیرهای طی شده مدیران می‌توانند بهترین مسیر را انتخاب کنند و کیفیت خدمات را بهبود ببخشند. بررسی عملکرد راننده نیز توسط این سیستم امکان‌پذیر می‌باشد، بنابراین مدیران نیز می‌توانند از صحت عملکرد راننده و امانتداری آن‌ها مطلع شوند. کنترل زمان سفر و بررسی زمان تحویل و بارگیری کالا نیز از دیگر مزایای نصب جی پی اس در خودرو می‌باشد. جی پی اس، نقش مهمی را در بهبود مدیریت لجستیک ایفا می‌کند. مدیران می‌توانند با ارزیابی عملکرد راننده‌ها، آن ها را در بهبود کارشان راهنمایی کنند. این ابزار می تواند مواردی مانند سرعت، دفعات ترمز گیری، میزان مصرف سوخت و … را اندازه گیری و گزارش کند. این اطلاعات به تصمیم‌گیری مدیران در رابطه با آموزش رانندگان و حفاظت از وسایل نقلیه کمک می‌کنند. کاهش مصرف سوخت که در نهایت منجر به کاهش آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود، نیز یکی دیگر از مزایای به کارگیری ردیاب خودرو در ناوگان است. GPS، ابزاری است که می‌تواند با ارائه گزارش‌های دقیق به مدیریت قوی و افزایش بهره وری ناوگان کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *